PELITIEDOT
Taso: alkeista edistyneisiin
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Peliaika: 15–20 min.
Pelaajien määrä: vähintään 2
Materiaalit: kynä ja ruutupaperia kullekin pelaajalle
Opeteltavia asioita: sananmuodostus, sanasto
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Peliaika: 15–20 min.
Pelaajien määrä: vähintään 2
Materiaalit: kynä ja ruutupaperia kullekin pelaajalle
Opeteltavia asioita: sananmuodostus, sanasto
PELIN KULKU
Valmistelut: Kukin pelaaja piirtää paperille neliönmuotoisen
ruudukon rajat. Kahdelle pelaajalle sopiva ruudukko on 5 x 5 = 25 ruutua,
kolmelle pelaajalle 6 X 6 = 36 ja neljälle 7 x 7 = 49 jne. Pelaajat sijoittuvat
siten etteivät näe toistensa ruudukoita.
Pelaaminen: Jokainen pelaaja sanoo vuorollaan yhden kirjaimen,
ja muiden tulee sijoittaa tämä ruudukkoonsa. Kirjaimeen sijoittamiseen voidaan
sopia määräaika, esim. 15 sekuntia, eikä peliä saa jatkaa ennen kuin kaikki
ovat merkinneet kirjaimen. Viivyttelystä voidaan jakaa miinuspisteitä. Myös
kirjaimen sanova kirjoittaa kirjaimen omaan ruudukkoonsa. Pelaajien tehtävä on
muodostaa annetuista kirjaimista niin paljon sanoja kuin mahdollista. Sanat voi
sijoittaa vaaka- ja pystyriveille, ja sanojen tulee olla perusmuodossa. Sanat
voivat limittyä samalla rivillä, mutta ne eivät voi olla täysin päällekkäin.
Esimerkiksi sana kirjasto lasketaan vain yhdeksi sanaksi, eikä sen sisällä
olevasta kirja-sanasta saa pisteitä. Jos pelaaja sen sijaan on sijoittanut
sanat ”auto” ja ”tomaatti” peräkkäin niin, että niillä on yhteinen osa ”to”,
hyväksytään molemmat sanat.
HIRSIPUU
PELITIEDOT:
Taso: alkeista edistyneisiin
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Peliaika: 10–20 min.
Materiaalit: taulu tai muu yhteinen kirjoitusalusta
Opeteltavia: kirjaimet, sanasto
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Peliaika: 10–20 min.
Materiaalit: taulu tai muu yhteinen kirjoitusalusta
Opeteltavia: kirjaimet, sanasto
PELIN KULKU:
Yksi pelaaja
valitaan kerrallaan arvuuttajaksi, joka valitsee mielessään sanan ja piirtää
taululle sanan kirjaimia vastaavan määrän viivoja. Muut pelaajat saavat
vuorollaan ehdottaa yhtä kirjainta, joka esiintyy sanassa. Jos kirjain löytyy
sanasta, arvuuttaja kirjoittaa sen/ne viivan/viivojen paikalle oikeaan kohtaan
sanassa. Jos kirjainta ei ole sanassa, arvuuttaja ryhtyy muodostamaan
hirsipuu-kuvaa. Arvuuttaja piirtää jokaisesta väärästä arvauksesta yhden hirsipuun
osan. Pelaajien tarkoituksena on arvata oikea sana, ennen kuin hirsipuu-piirros
on valmis.
Hirsipuun
piirtämisjärjestys: kumpare, pystypuu, poikkipuu, tukipuu, köysi, pää,
keskivartalo, käsi, toinen käsi, jalka, toinen jalka.
VAIHTOEHTOJA
Pelissä
sallittavat sanat voidaan rajoittaa johonkin tiettyyn sanaryhmään, esimerkiksi
ruoka- tai vaatesanoihin, jos halutaan kerrata tietyn alan sanastoa.
SANASTA SANAAN
PELITIEDOT:
Taso: alkeista edistyneisiin
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Pelaajien määrä: väh. 5
Peliaika: 5-10 min.
Materiaalit: ei mitään
Opeteltavia asioita: sanasto, oikeinkirjoitus
PELIN KULKU:
Yksi pelaaja aloittaa sanomalla sanan, esim. ”kissa”. Seuraavan pelaajan on sanottava sana, joka alkaa edellisen sanan viimeisellä kirjaimella, esim. ”auto”. Peli etenee näin järjestyksessä, kunnes joku pelaaja ei osaa sanoa mitään sanaa.
Peli voi toimia pudotus-periaatteella, niin että jos pelaaja ei keksi määräajassa (esim. 10 sekuntia) sanaa, hän putoaa pois pelistä. Peliä voidaan myös pelata yhdessä niin, että jos joku ei keksi mitään sanaa, muut pelaajat voivat auttaa häntä.
Peliä voi tarpeen vaatiessa helpottaa kirjoittamalla sanat taululle.
VAIHTOEHDOT
Pelin hieman
muunneltu, huomattavasti haastavampi versio on yhdyssanajatko, jossa pelataan
pelkillä yhdyssanoilla. Pelaajan tulee muodostaa yhdyssana, jonka alkuosa on
sama kuin edellisen yhdyssanan loppuosa, esim. ”kirjastonkirja” ja
”kirjanmerkki”. Jotta peli etenisi, siinä kannattaa hyväksyä taivutetut
yhdyssananosat, esim. ”palomies” ja ”miestenvaateliike”.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti