Sananmuodostuspelit

SANARISTIKKO

PELITIEDOT

Taso: alkeista edistyneisiin
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Peliaika: 15–20 min.
Pelaajien määrä: vähintään 2
Materiaalit: kynä ja ruutupaperia kullekin pelaajalle
Opeteltavia asioita: sananmuodostus, sanasto

PELIN KULKU
Valmistelut: Kukin pelaaja piirtää paperille neliönmuotoisen ruudukon rajat. Kahdelle pelaajalle sopiva ruudukko on 5 x 5 = 25 ruutua, kolmelle pelaajalle 6 X 6 = 36 ja neljälle 7 x 7 = 49 jne. Pelaajat sijoittuvat siten etteivät näe toistensa ruudukoita.
Pelaaminen: Jokainen pelaaja sanoo vuorollaan yhden kirjaimen, ja muiden tulee sijoittaa tämä ruudukkoonsa. Kirjaimeen sijoittamiseen voidaan sopia määräaika, esim. 15 sekuntia, eikä peliä saa jatkaa ennen kuin kaikki ovat merkinneet kirjaimen. Viivyttelystä voidaan jakaa miinuspisteitä. Myös kirjaimen sanova kirjoittaa kirjaimen omaan ruudukkoonsa. Pelaajien tehtävä on muodostaa annetuista kirjaimista niin paljon sanoja kuin mahdollista. Sanat voi sijoittaa vaaka- ja pystyriveille, ja sanojen tulee olla perusmuodossa. Sanat voivat limittyä samalla rivillä, mutta ne eivät voi olla täysin päällekkäin. Esimerkiksi sana kirjasto lasketaan vain yhdeksi sanaksi, eikä sen sisällä olevasta kirja-sanasta saa pisteitä. Jos pelaaja sen sijaan on sijoittanut sanat ”auto” ja ”tomaatti” peräkkäin niin, että niillä on yhteinen osa ”to”, hyväksytään molemmat sanat.
Kun ruudut ovat täynnä, alkaa pisteidenlasku. Jokaisesta hyväksytystä sanasta saa yhtä monta pistettä, kuin sanassa on kirjaimia. 




HIRSIPUU

PELITIEDOT:

Taso: alkeista edistyneisiin
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Peliaika: 10–20 min. 
Materiaalit: taulu tai muu yhteinen kirjoitusalusta 
Opeteltavia: kirjaimet, sanasto

PELIN KULKU:


Yksi pelaaja valitaan kerrallaan arvuuttajaksi, joka valitsee mielessään sanan ja piirtää taululle sanan kirjaimia vastaavan määrän viivoja. Muut pelaajat saavat vuorollaan ehdottaa yhtä kirjainta, joka esiintyy sanassa. Jos kirjain löytyy sanasta, arvuuttaja kirjoittaa sen/ne viivan/viivojen paikalle oikeaan kohtaan sanassa. Jos kirjainta ei ole sanassa, arvuuttaja ryhtyy muodostamaan hirsipuu-kuvaa. Arvuuttaja piirtää jokaisesta väärästä arvauksesta yhden hirsipuun osan. Pelaajien tarkoituksena on arvata oikea sana, ennen kuin hirsipuu-piirros on valmis.

Hirsipuun piirtämisjärjestys: kumpare, pystypuu, poikkipuu, tukipuu, köysi, pää, keskivartalo, käsi, toinen käsi, jalka, toinen jalka.

VAIHTOEHTOJA

Pelissä sallittavat sanat voidaan rajoittaa johonkin tiettyyn sanaryhmään, esimerkiksi ruoka- tai vaatesanoihin, jos halutaan kerrata tietyn alan sanastoa.

Jos hirsipuun piirtäminen ei tunnu sopivalta, voi sen tilalle valita jonkin toisen kuvan, esimerkiksi hymynaaman.




SANASTA SANAAN

PELITIEDOT: 
Taso: alkeista edistyneisiin
Kohderyhmä: luku- ja kirjoitustaitoiset
Pelaajien määrä: väh. 5
Peliaika: 5-10 min.
Materiaalit: ei mitään 
Opeteltavia asioita: sanasto, oikeinkirjoitus

PELIN KULKU: 

Yksi pelaaja aloittaa sanomalla sanan, esim. ”kissa”. Seuraavan pelaajan on sanottava sana, joka alkaa edellisen sanan viimeisellä kirjaimella, esim. ”auto”. Peli etenee näin järjestyksessä, kunnes joku pelaaja ei osaa sanoa mitään sanaa.

Peli voi toimia pudotus-periaatteella, niin että jos pelaaja ei keksi määräajassa (esim. 10 sekuntia) sanaa, hän putoaa pois pelistä. Peliä voidaan myös pelata yhdessä niin, että jos joku ei keksi mitään sanaa, muut pelaajat voivat auttaa häntä.

Peliä voi tarpeen vaatiessa helpottaa kirjoittamalla sanat taululle.



VAIHTOEHDOT



Pelin hieman muunneltu, huomattavasti haastavampi versio on yhdyssanajatko, jossa pelataan pelkillä yhdyssanoilla. Pelaajan tulee muodostaa yhdyssana, jonka alkuosa on sama kuin edellisen yhdyssanan loppuosa, esim. ”kirjastonkirja” ja ”kirjanmerkki”. Jotta peli etenisi, siinä kannattaa hyväksyä taivutetut yhdyssananosat, esim. ”palomies” ja ”miestenvaateliike”.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti