PELITIEDOT:
Taso: alkeista keskitasoon
Peliaika: 15 - 20 min.
Pelaajien määrä: väh. 2
Materiaalit: kynä ja paperia Opeteltavia asioita: ongelmatilanteesta selviäminen, ulkonäön kuvailu, ammatit
PELIN KULKU
Valmistelut: Kukin pelaaja tarvitsee "uuden identiteetin", jota hän ei ennen pelin alkua kuitenkaan saa tietää. Identiteetit kirjoitetaan ennen pelin alkua paperilapuille. Tämän voi joko tehdä opettaja etukäteen, tai sitten se voidaan tehdä yhdessä pelaajien kanssa. Lapuille kirjoitettavien identiteettien tulee olla yleisesti tunnettuja henkilöitä, satuolentoja tai esimerkiksi ammatteja. Laput sekoitetaan ja jaetaan pelaajille.
Pelaaminen: Kukin pelaaja pitää identiteettipaperiaan otsallaan, niin ettei itse näe sitä mutta paljastaa sen muille. Pelaajien pitää sitten muiden kanssa keskustellen selvittää uusi identiteettinsä. Pelaajat voivat kysyä toisiltaan vain kyllä/ei-kysymyksiä, kuten "Olenko minä nainen?" tai "Onko minulla tummat hiukset?" Peli loppuu, kun kaikki ovat arvanneet uuden identiteettinsä.
TOTTA VAI TARUA
PELITIEDOT:
Taso: keskitasosta edistyneisiin
Kohderyhmä: luku ja kirjoitustaitoiset
Pelaajien määrä: väh. 10
Peliaika: 20–30 min.
Pelipaikka: luokkahuone
Materiaalit: kynä ja paperia kullekin
pelaajalle
Opeteltavia asioita: itsestä kertominen, neuvottelustrategiat
PELIN KULKU
PELIN KULKU
Valmistelut: Kukin pelaaja keksii itsestään kolme väitettä,
joista kaksi on totta ja yksi tarua. Lauseet kirjoitetaan paperille. Lauseiden
keksiminen on voitu antaa oppilaille myös kotitehtäväksi. Pelaajat jaetaan 2–5
hengen ryhmiin.
Pelaaminen: Kukin pelaaja kertoo vuorollaan väitteensä muille, ja kahden arvaavan ryhmän pitää yrittää päätellä, mikä väitteistä on tarua. Ryhmän pelaajien tulee neuvotella yhdessä ratkaisustaan, niin että parhaiten perusteltu väite otetaan ryhmän kannaksi. Oikein arvannut joukkue saa pisteen. Kaikkien pelaajien väittämät käydään läpi, ja eniten pisteitä saanut joukkue on voittaja.
PAPUPATA
PELITIEDOT:
Taso: keskitasosta edistyneisiin
Pelaajien määrä: väh. 5
Peliaika: 10–20 min.
Materiaalit: ei mitään
Opeteltavia asioita: lauseiden tuottaminen, sanasto
PELIN KULKU
Yksi pelaaja
valitaan arvaajaksi, ja hän poistuu huoneesta. Tällä aikaa muut pelaajat
päättävät sanan, joka poistuneen pitää arvata. Kun arvaaja palaa takaisin
luokkaan, muut pelaajat alkavat muodostaa vuorollaan lauseita, joissa arvattava
sana esiintyy korvaten sen kuitenkin sanalla ”papupata”. Pelaajat voivat
esimerkiksi sanoa ”Meillä on kotona valkoinen papupata” (viitaten jääkaappiin).
Arvaajan pitää yrittää näiden lauseiden perusteella arvata, mitä sanaa muut
ovat ajatelleet. Arvaajan arvattua oikean sanan, valitaan seuraava arvaaja.
Lauseet
voivat olla toisistaan irrallisia, jolloin ne sanotaan vuorotellen. Edistyneet
pelaajat voivat myös pitää yllä keskustelua, jossa arvattava sana korvataan
”papupadalla”.
VAIHTOEHTOJA
Tämä peli on
samantapainen kuin ”Perkulointi”, jossa arvuutellaan verbejä.
PERKULOINTI
PELIN TIEDOT:
Taso: keskitasosta edistyneisiin
Taso: keskitasosta edistyneisiin
Pelaajien määrä: väh. 5
Peliaika: 15–25 min.
Opeteltavia asioita: verbit, lauseenmuodotus
PELIN KULKU
Valitaan
ensin arvaaja, joka poistuu tilasta. Tällä aikaa muut pelaajat päättävät jonkin
verbin, joka arvaajan pitää keksiä. Kun verbi on päätetty, arvaaja palaa
takaisin tilaan ja ryhtyy kysymyksin selvittämään arvattavaa sanaa. Arvaajan tulee esittää kysymykset niin, että
hän käyttää arvattavan verbin tilalla sanaa perkuloida, esim. ”Voiko ulkona
perkuloida?” Kysymysten tulee olla sellaisia, joihin vastataan ”joo” tai ”ei”.
Myös lyhyet täsmennykset, kuten ”vain sateella”, ovat sallittuja
VAIHTOEHTOJA
Tämä peli on
hyvin samantapainen kuin ”Papupata”, jossa arvuutellaan kaikkien sanaluokkien
sanoja.
MISSÄ OLEN?
PELIN TIEDOT:
Taso: alkeista edistyneisiin
Taso: alkeista edistyneisiin
Pelaajien määrä: ei väliä
Peliaika: 10–20 min.
Materiaalit: ei mitään
Opeteltavia asioita: paikansijat, -ko/-kö -lauseet, verbit, imperfekti
PELIN KULKU
Peliä voidaan
pelata joko koko ryhmän kanssa, pienissä ryhmissä tai pareittain. Valitaan
ensin arvuuttaja, joka miettii mielessään paikan. Muiden tulee ryhtyä
kysymysten avulla selvittämään, missä arvuuttaja on. Ainoastaan sellaiset
kysymykset, joihin vastataan ”joo” ja ”ei” ovat hyväksyttäviä. Sellaiset
rajaavat kysymykset kuin ”Oletko Suomessa?” tai ”Oletko sisällä?” ovat
hyödyllisiä. Oikein arvanneesta tulee seuraava arvuuttaja.
Mahdolliset
paikat kannattaa ennen pelin aloittamista rajata jotenkin, esimerkiksi tiettyyn
maanosaan tai tiettyihin rakennuksiin.
VAIHTOEHTOJA
Menneen
aikamuodon harjoittelemiseksi voidaan peli muuttaa myös muotoon ”Missä olin?”.
Erityisesti loman tai muun tauon jälkeen tällainen vaihtoehto on ajankohtainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti