Kommunikointipelit

KUKA MINÄ OLEN?

PELITIEDOT: 
Taso: alkeista keskitasoon
Peliaika: 15 - 20 min.
Pelaajien määrä: väh. 2
Materiaalit: kynä ja paperia
Opeteltavia asioita: ongelmatilanteesta selviäminen, ulkonäön kuvailu, ammatit

PELIN KULKU

Valmistelut: Kukin pelaaja tarvitsee "uuden identiteetin", jota hän ei ennen pelin alkua kuitenkaan saa tietää. Identiteetit kirjoitetaan ennen pelin alkua paperilapuille. Tämän voi joko tehdä opettaja etukäteen, tai sitten se voidaan tehdä yhdessä pelaajien kanssa. Lapuille kirjoitettavien identiteettien tulee olla yleisesti tunnettuja henkilöitä, satuolentoja tai esimerkiksi ammatteja. Laput sekoitetaan ja jaetaan pelaajille. 

Pelaaminen: Kukin pelaaja pitää identiteettipaperiaan otsallaan, niin ettei itse näe sitä mutta paljastaa sen muille. Pelaajien pitää sitten muiden kanssa keskustellen selvittää uusi identiteettinsä. Pelaajat voivat kysyä toisiltaan vain kyllä/ei-kysymyksiä, kuten "Olenko minä nainen?" tai "Onko minulla tummat hiukset?" Peli loppuu, kun kaikki ovat arvanneet uuden identiteettinsä.



TOTTA VAI TARUA

PELITIEDOT:
 Taso: keskitasosta edistyneisiin 
Kohderyhmä: luku ja kirjoitustaitoiset 
Pelaajien määrä: väh. 10 
Peliaika: 20–30 min. 
Pelipaikka: luokkahuone 
Materiaalit: kynä ja paperia kullekin pelaajalle 
Opeteltavia asioita: itsestä kertominen, neuvottelustrategiat 

PELIN KULKU

Valmistelut: Kukin pelaaja keksii itsestään kolme väitettä, joista kaksi on totta ja yksi tarua. Lauseet kirjoitetaan paperille. Lauseiden keksiminen on voitu antaa oppilaille myös kotitehtäväksi. Pelaajat jaetaan 2–5 hengen ryhmiin.

Pelaaminen: Kukin pelaaja kertoo vuorollaan väitteensä muille, ja kahden arvaavan ryhmän pitää yrittää päätellä, mikä väitteistä on tarua. Ryhmän pelaajien tulee neuvotella yhdessä ratkaisustaan, niin että parhaiten perusteltu väite otetaan ryhmän kannaksi. Oikein arvannut joukkue saa pisteen. Kaikkien pelaajien väittämät käydään läpi, ja eniten pisteitä saanut joukkue on voittaja.



PAPUPATA

PELITIEDOT: 
Taso: keskitasosta edistyneisiin
Pelaajien määrä: väh. 5
Peliaika: 10–20 min.
Materiaalit: ei mitään 
Opeteltavia asioita: lauseiden tuottaminen, sanasto 

PELIN KULKU 
  
Yksi pelaaja valitaan arvaajaksi, ja hän poistuu huoneesta. Tällä aikaa muut pelaajat päättävät sanan, joka poistuneen pitää arvata. Kun arvaaja palaa takaisin luokkaan, muut pelaajat alkavat muodostaa vuorollaan lauseita, joissa arvattava sana esiintyy korvaten sen kuitenkin sanalla ”papupata”. Pelaajat voivat esimerkiksi sanoa ”Meillä on kotona valkoinen papupata” (viitaten jääkaappiin). Arvaajan pitää yrittää näiden lauseiden perusteella arvata, mitä sanaa muut ovat ajatelleet. Arvaajan arvattua oikean sanan, valitaan seuraava arvaaja.
  
Lauseet voivat olla toisistaan irrallisia, jolloin ne sanotaan vuorotellen. Edistyneet pelaajat voivat myös pitää yllä keskustelua, jossa arvattava sana korvataan ”papupadalla”.
  
VAIHTOEHTOJA
  
Tämä peli on samantapainen kuin ”Perkulointi”, jossa arvuutellaan verbejä.


PERKULOINTI 

PELIN TIEDOT:
Taso: keskitasosta edistyneisiin
Pelaajien määrä: väh. 5
Peliaika: 15–25 min.
Materiaalit: ei mitään
Opeteltavia asioita: verbit, lauseenmuodotus


PELIN KULKU 
 
Valitaan ensin arvaaja, joka poistuu tilasta. Tällä aikaa muut pelaajat päättävät jonkin verbin, joka arvaajan pitää keksiä. Kun verbi on päätetty, arvaaja palaa takaisin tilaan ja ryhtyy kysymyksin selvittämään arvattavaa sanaa.  Arvaajan tulee esittää kysymykset niin, että hän käyttää arvattavan verbin tilalla sanaa perkuloida, esim. ”Voiko ulkona perkuloida?” Kysymysten tulee olla sellaisia, joihin vastataan ”joo” tai ”ei”. Myös lyhyet täsmennykset, kuten ”vain sateella”, ovat sallittuja

VAIHTOEHTOJA

Tämä peli on hyvin samantapainen kuin ”Papupata”, jossa arvuutellaan kaikkien sanaluokkien sanoja.



MISSÄ OLEN?

PELIN TIEDOT:
Taso: alkeista edistyneisiin
Pelaajien määrä: ei väliä
Peliaika: 10–20 min.
Materiaalit: ei mitään 
Opeteltavia asioita: paikansijat, -ko/-kö -lauseet, verbit, imperfekti

PELIN KULKU

Peliä voidaan pelata joko koko ryhmän kanssa, pienissä ryhmissä tai pareittain. Valitaan ensin arvuuttaja, joka miettii mielessään paikan. Muiden tulee ryhtyä kysymysten avulla selvittämään, missä arvuuttaja on. Ainoastaan sellaiset kysymykset, joihin vastataan ”joo” ja ”ei” ovat hyväksyttäviä. Sellaiset rajaavat kysymykset kuin ”Oletko Suomessa?” tai ”Oletko sisällä?” ovat hyödyllisiä. Oikein arvanneesta tulee seuraava arvuuttaja.

Mahdolliset paikat kannattaa ennen pelin aloittamista rajata jotenkin, esimerkiksi tiettyyn maanosaan tai tiettyihin rakennuksiin.

VAIHTOEHTOJA

Menneen aikamuodon harjoittelemiseksi voidaan peli muuttaa myös muotoon ”Missä olin?”. Erityisesti loman tai muun tauon jälkeen tällainen vaihtoehto on ajankohtainen.

Peli voidaan rakentaa myös niin, että arvuuttaja kuvailee paikkaa, jossa hän on kertoen esimerkiksi mitä hän kuulee, näkee tai haistaa, ja muiden tulee vihjeiden perusteella yrittää arvata paikka.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti